FRANSK ORDBILDNING

                 OCH

MENINGSKONSTRUKTION

 

       övningar och förklaringar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            CONSTRUCTION DE PHRASES

 

Johanna

a

envie

de

tricher.

Johanna

har

lust

att

fuska.

 

Personne

ne

tricherait

au

contrôle continu.

Ingen

 

skulle fuska

provet.

 

 

L’eau

est

plus

liquide

que

le pétrole.

Vatten

är

mer

flytande

än

olja.

 

Ils

ont

cultivé

des

pivots.

De

har

odlat

 

vallmo.

 

 

Tu

dois

obéir

à

ta

sœur!

 

Du

måste

lyda

 

din

syster!

Il faut que

tu

obéisses

à

ta

sœur!

Det är nödvändigt/ tvunget att

du

lyder

 

din

syster!

 

Il

travaille

 

vendredi.

Han

arbetar

fredag.

 

OBS:

Apparemment

il

travaille

 

dimanche.

Tydligen

arbetar

han

söndag.

 

Vid frågor:

 

Quand

est-ce que

vous

partez?

alltid korrekt

partez-vous?

 

 

mycket vårdat

Vous

partez

à quelle heure?

 

muntlig variant

À quelle heure

vous

partez?

 

att undvika!

 



 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

  Construction de phrases;                                Le Louvre

 

Construisez des phrases correctes et complètes avec les mots suivants. Vous pouvez les conjuguer et les employer dans n’importe quelle forme:

 

coudre

courir

balayer

frotter

confortable

spacieux

sy

springa

sopa

gnugga

bekväm

rymlig

 

 

 

 

 

 

faire la vaisselle

le lit

faire la cuisine

le grenier

le tapis

passer l’aspirateur

diska

sängen

laga mat

vinden

mattan

dammsuga

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

Construction de phrases;                           L’Arc de Triomphe

 

Construisez des phrases correctes et complètes avec les mots suivants. Aucun changement ou conjugaison n’est autorisé!

 

le coin

bois

plein

le vôtre

visages

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sérieux

endroit

additions

mouchoirs

hasard (m)

corps (m)

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

Construction de phrases;  Un brin de haine        La place des Vosges

 

Essayez d’écrire une petite histoire plus ou moins cohérente des mots suivants: Aucun changement ou conjugaison n’est autorisé!

 

quitté

champs

tranquille

un gosse

vient

meilleur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

un fils

grandi

afin que

mieux

accouché de

nommé

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

Construction de phrases;                           Le Palais Bourbon

 

Essayez d’écrire une petite histoire plus ou moins cohérente des mots suivants: Aucun changement ou conjugaison n’est autorisé!

 

dimanche

avion

toujours

peut-être

ennuyeux

enrhumé

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fâchée

rien

faim

chanté

trop

il faut que

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

Construction de phrases;                            Le Palais Garnier

 

Essayez d’écrire une petite histoire plus ou moins cohérente des mots suivants: Aucun changement ou conjugaison n’est autorisé!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

                                

 

 

 

FICHES DE VOCABULAIRE 1

 

Construction de phrases                                Fabrice Luchini

 

Bilda meningar med hjälp av orden i rutan nedan. I varje mening måste ni använda  3 ord tagna ur de tre olika grupperna: NOMS, VERBES, ADJECTIFS. Ni kommer säkert inte att kunna använda alla orden i rutan, men mellan 6 och 10 meningar bör ni få ihop. Slå upp de ord ni inte vet. Tänk på att ni kan använda många ord som inte står i rutan för att på så sätt kunna få in ännu fler ord.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

                                      

 

 

 FICHES DE VOCABULAIRE 2

 

Construction de phrases                   Jean-Baptiste Poquelin

 

Bilda meningar med hjälp av orden i rutan nedan. I varje mening måste ni använda  3 ord tagna ur de tre olika grupperna: NOMS, VERBES, ADJECTIFS. Ni kommer säkert inte att kunna använda alla orden i rutan, men mellan 6 och 10 meningar bör ni få ihop. Slå upp de ord ni inte vet. Tänk på att ni kan använda många ord som inte står i rutan för att på så sätt kunna få in ännu fler ord.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

                                 

 

 

FICHES DE VOCABULAIRE 3

 

Construction de phrases                               Bernard Pivot

 

Bilda meningar med hjälp av orden i rutan nedan. I varje mening måste ni använda  3 ord tagna ur de tre olika grupperna: NOMS, VERBES, ADJECTIFS. Ni kommer säkert inte att kunna använda alla orden i rutan, men mellan 6 och 10 meningar bör ni få ihop. Slå upp de ord ni inte vet. Tänk på att ni kan använda många ord som inte står i rutan för att på så sätt kunna få in ännu fler ord.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

                                  

 

 

EXERCICE DE RÉDACTION 1

 

Racontez l’histoire!

 

Employez les mots suivants pour raconter une petite histoire:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

                                

 

 

 

EXERCICE DE RÉDACTION 2

 

Skriv upp 9 substantiv, 9 verb, 9 adjektiv och 9 valfria ord. Översätt de också:

 

substantiv:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

verb:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

adjektiv:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

valfria ord:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       

 

 

ORDBILDNING

 

 

 

a-, an-

ger motsatt betydelse

asocial

amoral

asymétrique

 

a-, af-,

al-, as-

« till-, för- », utvidgar ett ords betydelse

allonger

arranger

aggraver

 

acro-

ytterlighet, ände

acronyme

acropole

acrobate

 

aéro-

luft

aérophagie

aéroplane

aéroport

aérophobie

 

-algie

sjukdom, sjuk

allergie

nostalgie

 

ambi-

båda två, två

ambivalent

 

andr(o)-

man

androïde

polyandrie

 

anthropo-

människa

anthropologie

misanthrope

 

anti-

man är emot något

antiraciste

antisémite

antidrogue

antipode

 

apo-

långtifrån

apologie

apogée

 

aqua-

vatten

aquaplanning

aqueduc

 

arch-

gammal, originell

archaïque

archétype

archives

 

astro-

stjärna

astronomie

 

auto-

själv-

autodidacte

s’autodétruire

autonome

autodéfense

 

baro-

tryck, tyngd

baromètre

 

bi-, bis-

två-

bilatéral

bilingue

biplace

bisannuel

bimensuel

bissextile

 

biblio-

bok

bibliothèque

 

caco-

dålig, illa, ful

cacophonie

 

calli-

vacker, fin

calligraphie

 

card-

hjärta

cardiaque

cardiologie

 

cent-

hundra

centimètre

centième

 

centr-

centrum, mitt

centre

egocentrique

 

chrom-

färg

monochrome

 

chron(o)-

tid

anachronique

synchroniser

chronique

 

-cide

döda, ta bort

insecticide

raticide

herbicide

fratricide

matricide

homocide

génocide

 

clepto-

stjäla, ta

cleptomanie

 

co-, col-,

com-, con-, cor-

anger att något sker samtidigt eller visar på förening av olika saker,

person på samma nivå som en själv

compatriote

cohérent

coopérer

cohabiter

conclusion

confrère

combattant

 

cryo

kyla

cryothérapie

cryomètre

 

cycl(o)-

cirkel, hjul

cyclone

bicyclette

cyclique

 

cyn(o)-

hund

cynophile

 

dé-, dés-, di-, dis-

ger motsatt betydelse

désespoir

défaire

débrancher

détendre

déconnecter

démasquer

décapiter

disjoindre

disparaître

dissolution

 

déca-

tio

décalogue

décade

décennie

 

démo-

folk

démographie

démocratie

 

derma-

hud

dermatologue

 

dia-

genom, från hörn till hörn

diagramme

dialogue

 

doxe-

åsikt

paradoxe

hétérodoxe

 

drom-

tävlingsbana, bana

cynodrome

aérodrome

boulodrome

 

é- (ex-)

man tar bort/av/från ngt/ngn

éplucher

égoutter

éloigner

édenté

éventré

exporter

extrader

expulser

 

-èdr-

bas, yta, sida

trièdre

tétraèdre

 

en-, em-

in-, innesluta, omfatta

enfermer

encaisser

enrhumer

encadrer

encager

enneigé

 

ennéa-

nio

ennéade

ennéagonal

 

entre-

mellan

entremêler

 

ép-, épi-

på, högre position

épiderme

épicentre

épigraphe

 

équi-

lika, likvärdig

équilibre

équivalent

équitable

équinoxe

 

eu-

väl, mycket bra

euphorie

euphémisme

 

ex-

före detta

ex-femme

ex-ministre

 

extra-

något utom, utanför, utöver

extra-terrestre

 

fère-

göra, producera, bära

somnifère

 

frigo-

kyla

frigorifique

 

fug-

fly

centrifuge

vermifuge

fébrifuge

réfugié

 

gam-

giftermål

polygamie

monogamie

bigamie

 

gén-

födelse, som ger upphov till

cryogène

lacrymogène

genèse

thermogène

 

géo, -gée

jord

géocentrique

géographie

géophagie

 

géronto-

gamling

gérontocratie

gérontophile

gérontologie

 

gon-

vinkel, hörn

diagonale

polygone

 

graph-

skriva

graphologie

autographe

 

gyn-

kvinna

gynécologue

androgyne

 

hecto-

hundra

hectolitre

 

hém(at)o-

blod

hématome

hématologie

 

hémi-

hälften, halv-

hémisphère

 

hepta-

sju

heptaèdre

heptagonal

 

hexa-

sex

hexapode

hexamètre

 

hippo

häst

hippologue

hippodrome

hippopotame

 

homo-

samma, lika, liknande

homogène

homologue

homonyme

 

hydr-

vatten

hydrofuge

hydrophobie

hydrothérapie

 

hygr-

fuktighet

hygrophile

 

ichty(o)-

fisk

ichtyologie

ichtyophage

ichtyoïde

 

il-, im-, in-, ir-

ger motsatt betydelse

illogique

immortel

incapable

irréel

irraisonnable

impossible

imparfait

impoli

imprudent

 

iso-

lika

isogone

isotope

isopode

 

-ite

inflammationssjukdom

otite

sinusite

gastrite

bronchite

 

latère-

sida

multilatéral

 

lith(o)-

sten

monolithe

mégalithe

 

log-, lect-

läsa, ord, lära

néologisme

dyslexie

lecture

logopède

 

mal-

ger negativ/nedsättande betydelse: illa

maltraiter

malhonnête

maladroit

malpropre

malchance

malfaiteur

 

mé-

ger ofta motsatt betydelse eller miss-, illa

mécontent

mépris

mésavanture

mésalliance

méconnu

méchant

 

méga-

en miljon

mégalithe

mégaphone

 

micro-

liten

microscope

 

mono-

en, själv, endast en

monologue

monoski

monoplace

monopole

monotonie

monokini

monoparental

 

morph-

form

polymorphe

morphologie

 

néo-

ny

néologisme

néolithique

néonatal

 

non-

icke, anger negation

non-sens

nonfiguratif

 

octo-

åtta

octet

octogénaire

 

-oïde

lik, liknande, som har form av

ovoïde

 

oligo-

få, fåtal

oligarchie

 

omni-

allt, alla, hel

omnibus

omnivore

omniscient

omniprésent

 

onycho-

nagel

onychophagie

 

ortho-

rak, rätt

orthographe

orthodoxe

 

pan-

allt, alla, hela

panthéisme

panorama

pangermanisme

 

par(a)-

som skyddar mot, parera

parachute

parasol

pare-brise

pare-chocs

gilet pare-balles

pare-étincelles

 

pent-

fem

pentarchie

pentathlon

 

péri-

runtomkring, genom

périphérique

périmètre

 

phage-

äta

anthropophage

xylophage

 

phil-

vän, som tycker om ngt

pédophile

bibliophile

zoophile

philatéliste

philanthrope

 

phob-

skräck, hat, rädsla

cynophobie

xénophobie

claustrophobie

agoraphobie

 

phon-

ljud

phonétique

euphonie

phonologie

 

plouto-

rik

ploutocratie

 

pod(o)-

fot

podologie

antipode

 

pré-

före, framför, förut, för-

prédestiné

prévoir

prédire

préfabriqué

 

pro-

för, framför, framåt

progression

prolonger

pro-allemand

 

pseudo-

gömma, dölja

pseudonyme

 

pyr-

eld

pyromane

pyrogravure

 

re-

uttrycker ofta upprepning, igen

åter-

refermer

rallumer

refaire

reconstruire

revenir

réélection

reprise

reconnu

regresser

 

rétro-

åter, tillbaka

rétro-viseur

rétrograder

rétrospection

 

sep-

bakterieinvasion

antiseptique

aseptisé

 

-scop-

se, undersöka

périscope

 

soma-

kropp

somatique

psychosomatique

 

sous-

 

under

sous-estimer

sous-sol

sous-titrer

sous-vêtements

souligner

souterrain

sous-marin

 

su-, sub-

under

suspendre

subjuguer

subordonné

subdivision

 

super-

anger ngt mycket stort

supersonique

supermarché

superpuissance

 

sur

över

surmené

surchauffer

surnaturel

surpris

surestimer

surréaliste

surface

survivre

survol

 

sylvi-

skog

sylviculture

 

syn-, sy-, sym-,

med, tillsammans, lika med

symétrie

synchronique

synthèse

sympathique

symphonie

syntaxe

 

tétra-

fyra

tétralogie

 

thalasso-

hav, vatten

thalassothérapie

 

thanato-

död

euthanasie

 

thé(o)-

gud

atéisme

polytéisme

 

thérap-

behandling

chimiothérapie

balnéothérapie

 

thermo-

värme

thermomètre

thermostat

thermos

 

top(o)-

plats, ställe

topographie

toponyme

utopie

 

trans-, tra-

genom, på andra sidan, överföra

transparent

transfusion

transmettre

traduction

 

tri-, tris-

tre

tricolore

triade

triologie

 

ultra-

anger extremt hög grad

ultra-rapide

ultra-royaliste

 

uni-

en, ensam, enda

uniforme

unisson

unilingue

union

 

vis-, vid-

se

vidéo

visuel

vision

 

vor-

äta, sluka

insectivore

omnivore

herbivore

carnivore

vorace

 

xéno-

främlings-

xénophile

 

xéro-

torka

xérodermie

 

xylo-

trä

xylographie